Zuid-Kennemerland

Onvrede over omleidingsroute lijn 50 Heemstede

Onvrede alom over de omleidingsroute van bus 50 door Heemstede. Door de werkzaamheden aan de zuidelijke kant van de Herenweg heeft busvervoerder Arriva besloten lijn 50 het komende half jaar in beide richtingen om te leiden, vanaf Bennebroek via Glipperdreef en Heemsteedse Dreef Haarlem in. Bewoners van de wijken aan de Herenweg, de Geleerdenwijk en Rivierenbuurt maar ook bijvoorbeeld scholieren van het Sancta en het Coornhert, zijn ervan de dupe, want moeten tot bijna 2 kilometer omlopen. Reizigersorganisatie ROVER en de gemeenteraad van Heemstede trekken nu aan de bel bij Arriva. Ondertussen loopt het op de omleidingsroute zelf ook niet vlekkeloos.

In de gemeenteraadsvergadering van eind januari riepen diverse raadsleden het gemeentebestuur op tot actie.  Wethouder Heleen Hooij zei de omleidingsroute “verrassend” te vinden. “Arriva is al heel lang met ons in overleg geweest en is pas heel laat gaan proefrijden. Toen kwamen ze erachter dat als gekozen werd voor omleiding via de Van Merlenlaan de reistijd te lang zou zijn, en ook technisch zou dit onmogelijk zijn. Deze route heeft de voorkeur van de gemeente. Maar ik heb geen oplossing, die is aan Arriva”, aldus Hooij.
Dat was niet naar de zin van de raad, die vervolgens zelf suggesties aandroeg. Uit naam van de raad werd een brief geschreven aan Arriva die inmiddels bij het bedrijf is gearriveerd. Daarin roept de raad Arriva op om toch de route Van Merlenlaan te gebruiken, ‘of een andere slimme route’ en noemt de huidige omleiding een “volstrekt inadequaat en onbereikbaar alternatief”.
“We gaan deze brief intern bespreken en daarna met de gemeente Heemstede”, aldus een woordvoerder van Arriva. De wethouder beloofde de raad in gesprek te gaan met de concessieverlener, de provincie Zuid-Holland.
ROVER heeft een eigen oplossing aangedragen: laat de bus vanuit Haarlem richting Bennebroek wel over de Herenweg rijden en gebruik de omleiding via de Van Merlenlaan voor bussen in de richting Haarlem. Dan zijn in elk geval minder mensen gedupeerd. Volgens ROVER zijn nu 300 inwoners van Heemstede benadeeld door de omleiding.

Omleidingsroute
Intussen loopt de omleiding zelf ook niet op rolletjes. Voor busreizigers is het niet altijd duidelijk bij welke halte de bus wel en niet stopt. Ten eerste in de bus. Daar duurde het meer dan tien dagen voordat op het scherm in de bus de tijdelijke haltes werden getoond. Omgeroepen door de chauffeur werden de haltes zelden of nooit.
Op straat zelf staat de route vol bushokjes en buspalen voor andere (Connexxion) buslijnen. Bij een enkele halte staat een wit-groene buspaal van Arriva, ‘tijdelijke halte’, bij sommige bestaande gele buspalen is ‘lijn 50’ bijgeschreven. Wie bijvoorbeeld wil opstappen op de Dr. Schaepmanlaan of het Valkenburgerplein, beide geen tijdelijke Arriva-haltes, kan geluk hebben maar ook pech. “Ikzelf doe er niet moeilijk over”,  zegt een chauffeuse die een vrouw binnenlaat bij een ‘verkeerde’ halte. “Maar of mijn collega’s er ook zo over denken weet ik niet”. Even hiervoor was zij vanuit Haarlem bij halte Wipperplein de Cruquiusweg richting Hoofddorp gereden, in plaats van rechtsaf Heemstede in. Niet goed aangegeven door Arriva. Met wat handig keerwerk bij stoplicht Javalaan zette zij dit vervolgens weer recht.

Arriva laat desgevraagd nog maar eens weten welke haltes op de Heemsteedse route wél officiële tijdelijke haltes zijn: Linnaeushof/Glipperweg in Bennebroek, en in Heemstede: Groenendaal/Glipperdreef, Wipperplein, Julianaplein en Blauwebrug.