Verkeer zorgt altijd voor gespreksstof. Zo bleek ook weer afgelopen week in het raadhuis waar de gemeente op verzoek van de gemeenteraad een avond over de verkeersdruk in Heemstede had belegd. Meer dan honderd inwoners kwamen erop af en konden volop hun zegje doen. Het probleem is helder: het doorgaand verkeer in de gemeente is goed voor 70% van alle opstoppingen die er plaatsvinden. Ook duidelijk is dat Heemstede dit probleem niet in zijn eentje kan oplossen.
Na een presentatie door bureau Goudappel Coffeng vertelde bewoner van de Lanckhorstlaan Rob de Jong over het wonen aan deze verkeersader die hij sinds 2009 steeds drukker zag worden. En had tal van aanbevelingen in petto: doe een test met eenrichtingverkeer op de Lanckhorstlaan, tegen de spitsrichting in; maak een 30 km zone van de Lanckhorstlaan en verbreed de fietsstroken daar; maak een busbaan op de Heemsteedse Dreef; draai de herinrichting van het kruispunt Lanckhorstlaan met de Herenweg terug; meer handhaving op vrachtwagens en bij zebrapaden; maak haast met de Mariatunnel onder het Spaarne (N205); maak met andere gemeenten en de provincie een goede lange termijnplanning.
Ook de stadsbouwmeester van Haarlem, Max van Aerschot deed een duit in het zakje met een aantal aanzetten tot out of the box denken. Doodzonde dat de tramverbinding Amsterdam naar Zandvoort is opgeheven, vond hij. Op dit drukke traject liggen tal van verborgen tramlijntjes en olifantenpaadjes. Prima toch om er een lightrailverbinding van te maken? De Westelijke Randweg verbeteren? Misschien maar beter van niet. Dat trekt voor Heemstede nog meer verkeer aan uit Alkmaar. Wat hij wel een mooi plan zou vinden is het verdiept aanleggen van de Randweg, met erbovenop nieuwe woningen. Maar dat zijn net als de honderden miljoenen kostende Mariatunnel wellicht onhaalbare zaken.
Vervolgens konden inwoners in groepjes op plattegronden aangeven waar de problemen liggen en hoe die kunnen worden opgelost. Binnen de kortste keren waren de vellen papier volgeplakt met plakbriefjes vol raadgevingen: Alsjeblieft geen Formule 1 in Zandvoort; thuiswerken meer stimuleren, goede openbaar vervoersfaciliteiten richting Amsterdam (zoals in de Tempeliersstraat) ook in Heemstede aanleggen en meer bekendheid geven aan het OV. In iets meer dan 20 minuten ben je vanuit Haarlem op de Zuidas; een rotonde aanleggen op de kruising Javalaan met de Cruquiusweg.
Veel van de genoemde maatregelen kan Heemstede niet alleen aanpakken. Maar kan bijvoorbeeld wel beroep doen op het regionale mobiliteitsfonds dat sinds 2013 bestaat en waarin deelnemende gemeenten in Zuid-Kennemerland sparen voor projecten waarmee de regionale bereikbaarheid ge(co)financierd kan worden zoals snelle fietsroutes en beter openbaar vervoer. Op de wensenlijst van menig Heemsteeds politicus staat dat gemeente Haarlemmermeer er ook aan gaat meedoen. Die buurgemeente bouwt voortdurend meer woonwijken met meer verkeersstromen als gevolg.
Bureau Goudappel Coffeng maakt een samenvatting van de reacties van de thema-avond over verkeer, en vervolgens komt de gemeente met een reactie over de haalbaarheid van de ideeën. Dat zal op korte termijn gebeuren, “voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart”, aldus wethouder Heleen Hooij.
Lees hier het rapport van Goudappel Coffeng over Doorgaand verkeer in Heemstede.