De Lanckhorstlaan wordt binnenkort geen officiële doorgaand
verkeer route meer. Het autoverkeer zal met borden verleid worden voortaan via
de Spanjaardslaan te rijden. Dit en meer staat in het Actieplan Verkeersdrukte
Heemstede dat vorige week in de commissie Ruimte werd besproken. Veel overleg
de afgelopen jaren, ook in zeer druk bezochte bewonersbijeenkomsten, is aan het
plan vooraf gegaan. Drastische maatregelen om de overlast door het vele
doorgaande verkeer te beperken werden niet verwacht en kwamen er ook niet.
“Heemstede is gewoonweg druk. Het lijkt of het maximaal haalbare is gevonden in
dit plan,” aldus HBB. Toch was er wel enige kritiek op het collegevoorstel dat
nog in de gemeenteraad ter besluitvorming wordt besproken. Een nulmeting van
het verkeer ontbreekt in de plannen, en ook bij de provincie staan de Heemsteedse
verkeersknelpunten onvoldoende op de kaart, aldus het CDA. Hoeveel invloed
heeft onze wethouder eigenlijk op bouwplannen in onze omgeving? vroeg de VVD
zich af,die graag meer daadkracht ziet om te zorgen dat verkeer niet door maar
om Heemstede heen gaat rijden.
Voor veel gewenste maatregelen is Heemstede afhankelijk van medewerking van
andere gemeenten of de provincie. Een tunnel in Haarlem zuid bijvoorbeeld is in
het stadium ‘lobbywerk.’
In het actieplan is wel veel aandacht voor de fietser. Die
kan dit en komend jaar rekenen op meer fietsparkeerplekken bij het station, een
brede ‘fietsstraat’ langs de Leidsevaartweg tussen station en Westelijke
Randweg, asfaltering van het fietspad tot Bennebroek, fietspad Haarlem
zuid-Vogelwijk-station (2020), een fietsstraat op de ventweg langs de zuidzijde
van de Cruquiusweg en verbreding van de fietsstroken langs de
Provinciënweg.
Een ander heet hangijzer: de onveiligheid op het kruispunt Heemsteedse Dreef / Camplaan
waarover ook diverse bewonersbijeenkomsten zijn gehouden is nog niet uitgewerkt
in het ter tafel liggende Actieplan. Maar dat komt ‘binnenkort’, aldus
wethouder Nicole Mulder.